Natłok informacyjny wiąże się z rozwojem kultury konwergencji. Człowiek zyskał do dyspozycji wiele mediów i szereg wielofunkcyjnych urządzeń. Bardzo rzadko potrafi już skoncentrować się na jednym z nich i przyswoić cały kierowany do niego przekaz promocyjny. Sposobem skutecznego dotarcia do klientów, w nowych realiach, stało się skonstruowanie i konsekwentne przekazywanie kolejnych odsłon opowieści transmedialnej.
Jakakolwiek wiedza, przekaz promocyjny nie pozwalają dziś prezentować się efektywnie w skończonych i paradygmatycznych formach. Racjonalnie przedstawione korzyści w odpowiedzi na potrzeby klientów, to już często za mało, aby zachęcić drugą stronę do zmian nawyków.
Ludzie włączają dziś różne mechanizmy, broniąc się coraz silniej przed nową wiedzą, wszechogarniającą promocją oraz reklamą.
Jednym z najskuteczniejszych i zazwyczaj nie uświadamianych przez człowieka filtrów informacyjnych jest schemat poznawczy w postaci formatu narracyjnego. Właściwie skonstruowane historie omijają większość obecnych mechanizmów obronnych klientów. W dobie komodytyzacji pozwalają obudować produkt bezcennym, spersonalizowanym doświadczeniem.
Ludzie w sposób naturalny, raczej nieświadomy, rozumieją świat jako toczące się wokół nich historie o pewnej strukturze i treści. Są w nich zanurzeni przez całe życie. Za pomocą historii asymilują wiedzę, uczą się nawyków, rozumieją otaczającą rzeczywistość, podejmują decyzje i działania.
Nasz świadomy, racjonalny umysł może nie dostrzegać zmian, jednak w dobie natłoku komunikacyjnego obecnych czasów wiedza logiczno-słowna ( wsparta prezentacją wizualną wniosków z badań ), często pozwala już jedynie do czegoś się teoretycznie przekonać, czy czegoś nauczyć na pamięć. Coraz częściej nie wpływa jednak na zmianę decyzji i przyzwyczajeń. W konsekwencji nasz klient może potrafić nawet poprowadzić wykład na temat użyteczności produktu, którego w rzeczywistości sam nie stosuje.
Treści przekazywane w postaci narracyjnej są najłatwiej przyswajane. Jednak nie tylko o zapamiętywaniu w tym wypadku mowa. W tej formie budują one relacje i wywołują emocje – a to one sprawiają, że człowiek wykazuje się aktywnością, jest skory do zmian i działania. To w ten sposób rozmawia się w trakcie spotkań towarzyskich, opowiada o przeżyciach, wakacjach, czy o sobie…
W świecie biznesu natomiast, serwujemy naszym klientom nadal zbyt dużo trudno przyswajalnych argumentów w postaci logicznych „korzyści”. Jeśli „ubieramy „je w historie, nie zawsze robimy to właściwie. Skuteczne biznesowe narracje różnią się bowiem istotnie od tych prywatnych. To nowa, nieznana niedawno dziedzina wiedzy i umiejętności.
Opowieść transmedialna nie dociera do klientów wielokrotnie z tą samą informacją. Ma natomiast za zadanie zachęcić odbiorców do aktywnego wyszukiwania w licznych dziś mediach kolejnych wątków większej historii, którą chcemy opowiedzieć na temat naszej firmy czy produktu. To spełnia dzisiejsze potrzeby większości odbiorców.
Relacje między producentem a konsumentem, czy klientem zmieniają się. Nie można tych zmian zatrzymać. Ludzie są aktywni w mediach społecznościowych, na wortalach, forach, tworzą blogi… W pewnym sensie sami tworzą wizerunek brandu. Chcą być aktywni, mieć własne zdanie i przemieszczać się między mediami. To sprawia, że między innymi stają się bardziej lojalni wobec naszej marki.
Nie można tego zatrzymać, lecz jedynie umiejętnie wejść w ten proces i opowiedzieć historię. W innym wypadku ludzie opowiedzą swoją historię o nas, lecz bez naszej wiedzy i kontroli.
Obszarem, który skupia jak soczewka działania związane z pracą nad opowieścią transmedialną jest przekaz merytoryczny poprzez zespół sprzedażowy, który bezpośrednio i regularnie spotyka się z najważniejszymi klientami. W wielu firmach treści marketingowe przekazywane przez ten zespół są niestety bardzo odległe od narracyjnej struktury reklamy, od narracyjnej wizualizacji marki, czy narracyjnej strategii działań marketingowych. Zamiast wspierać główny przekaz, niekiedy wprost z nim rywalizują.
Dokładny zakres i czas trwania szkolenia omówimy indywidualnie z naszym klientem.
Czas trwania: 1-2 dni
Zapraszamy!