Obsługa Pacjenta w placówce medycznej
Propozycja szkolenia
Tego dnia, jak zwykle, pacjenci oddawali krew do analiz medycznych.
Stali się jednak grupą badaną. Po zabiegu poproszono ich o określenie w skali 1-10 jak bardzo ich bolało.
Tymczasem pielęgniarki podzielono na 2 umowne grupy: „lepsze” i pozostałe.
Te umownie „lepsze” miały za zadanie mówić pacjentom: „to może odrobinę ukłuć, ale będę tak delikatna, jak tylko potrafię”.
Inne tego nie mówiły.
Następnie obliczono średnią subiektywną ocenę odczuwania bólu wszystkich pacjentów oraz średnie w każdej z grup.
Okazało się, że kiedy pacjentami zajmowały się „lepsze” pielęgniarki, wyniki odczuwania bólu były wyraźnie poniżej średniej.
Coś tak niewielkiego sprawiło, że ludzie czuli się lepiej. Odczuwali szczere intencje i mieli spersonalizowane doświadczenia.
Skoro taki drobiazg okazał się na tyle ważny, to jak bardzo istotne muszą być inne małe rzeczy podczas obsługi pacjenta!
Tymczasem dopiero w latach 90-tych w Europie Zachodniej i niestety nieco później w Polsce zauważono, że placówki medyczne dbające o profesjonalną obsługę miały bardziej zadowolonych, lojalnych pacjentów i uzyskiwały lepsze wyniki leczenia. Były znacznie bardziej konkurencyjne.
Zdecydowano się więc doskonalić kontakt i komunikację z pacjentem.
Istnieje olbrzymia różnica pomiędzy satysfakcją pacjenta, a jego szczerą chęcią powrotu.
Na rynku w ogóle nie było tego typu szkoleń. Trenerzy zaczęli uczyć się od innych branż usługowych. Zaczęto proponować standardy i skrypty dobrej obsługi klienta w placówkach medycznych.
Tymczasem branża medyczna jest inna. Jedynie w pewnych obszarach korzysta z takich dobrych praktyk. Pacjenci mają jednak zupełnie inne oczekiwania i potrzeby.
Liczy się nie tylko serwis, nie satysfakcja, nie przestrzeganie standardów, lecz wyjątkowe i spersonalizowane doświadczenie pacjenta.
Właściwe emocje, empatia, wyprzedzanie reakcji pacjenta, tworzenie jego osobistej historii… To nie poddaje się w pełni schematom. Trudno wystandaryzować wrażliwość, wyobraźnię i proaktywną postawę. Jednak można te kompetencje skutecznie rozwijać.
Już niewielkie zmiany w rutynie personelu medycznego mogą mieć olbrzymi wpływ na odczucia klienta. Mogą przenieść placówkę w zupełnie inny wymiar kontaktu z ludźmi.
Niejeden gabinet lekarski, stomatologiczny i niejedna placówka medyczna w Polsce chciałaby być postrzegana jako wyjątkowa. W dobie rosnącej konkurencji, zbudowanie ich marki oraz zadbanie o najlepszą obsługę pacjentów jest w tym względzie niezmiernie ważne.
Proponujemy przygotowanie dla Państwa personelu wyjątkowego szkolenia oraz całego systemu wdrożenia go w praktykę.
Jego zakres, przebieg i koszt dostosujemy do Państwa realiów. Wspólnie z uczestnikami opracujemy taki rodzaj osobistych historii taki sposób funkcjonowania oraz takie działania, które przy odrobinie zaangażowania zapewnią Państwa placówce wyjątkowość, przewagę konkurencyjną i lojalność pacjentów.
PROPONOWANE ZAGADNIENIA
I. Tworzenie spersonalizowanej historii pacjenta zapewniającej jego unikalne doświadczenie i lojalność
- Nawyk przekraczania oczekiwań
- „Przyłapywanie” klientów na czymś dobrym
- Budowanie autorytetu i zaufania personelu placówki
- Zapewnianie klientowi poczucia indywidualnej uwagi oraz niestandardowej realizacji jego potrzeb i oczekiwań
- Małe „rzeczy”, które mają wyjątkowe znaczenie
- Narracyjne techniki rozmowy i budowania dobrych historii
- Spersonalizowana komunikacja
II. Techniki szybkiego nawiązywania dobrego kontaktu z pacjentem oraz rozpoznawanie jego potrzeb w dobie natłoku komunikacyjnego i zmęczenia tempem życia
III. Przekraczanie oczekiwań w komunikacji z pacjentem
- Budowanie relacji i wizerunku
- Dostrojenie i celowe operowanie tempem rozmowy
- Kluczowe techniki komunikacji: słuchanie, parafraza, klaryfikacja, pytania, odzwierciedlanie
- Spersonalizowane udzielanie informacji
- Odpowiadanie na pytania
- Okazywanie zrozumienia i wsparcia
- Komunikowanie sposobu realizacji potrzeb pacjenta
- Sposoby budowania zaufania do personelu medycznego oraz placówki
- Współczesne kanały komunikacji z pacjentem
- Zasady savoir-vivre’u w kontakcie z pacjentami
IV. Emocje w kontakcie z pacjentem
- Dbanie o emocje pożądane i korzystanie z nich
- Zapobieganie sytuacjom trudnym
- Radzenie sobie z niepożądanymi emocjami i wynikającymi z nich interpretacjami
- Umiejętność przekształcenia trudnych sytuacji w korzyści dla firmy
- Asertywne radzenie sobie w trudnych kontaktach
- Reagowanie na obiekcje, skargi i krytykę wypowiadaną pod adresem pracownika
- Asertywność wobec personalnych ataków. Radzenie sobie z pacjentem: konfliktowym, agresywnym, roszczeniowym, zdenerwowanym i zaniepokojonym
V. Kształtowanie pożądanych nawyków w obsłudze pacjenta
- Kluczowe modele obsługi pacjenta
- Modele przyjmowania obiekcji i zastrzeżeń
- Rozpoznawanie i klaryfikacja potrzeb pacjenta
- Co świadomie i nieświadomie komunikujemy i jaki wpływ wywieramy na innych?
- Poznanie i przećwiczenie takiego sposobu realizacji potrzeb i oczekiwań klienta, aby przekraczać jego oczekiwania
VI Rozmowa telefoniczna z pacjentem
- Praktyczne zasady rozmowy telefonicznej
- Telefony w trakcie kontaktu osobistego z pacjentem
VII. Dziennik historii obsługi pacjenta
VIII. Autoanaliza oraz stopniowy rozwój umiejętności w oparciu o ustalone cele
Zaproponowane moduły są jedynie naszą propozycją. Szkolenia przygotujemy zgodnie z Państwa potrzebami. Oferujemy też krótkie, ciekawe, tematyczne szkolenia w trakcie spotkań firmowych
METODOLOGIA WARSZTATÓW
Szkolenie ma charakter bardzo praktycznych zajęć opartych na osobistym doświadczaniu, odkrywaniu prawidłowości, wyciąganiu wniosków i ich generalizacji, zabawie oraz specjalnie przygotowanych ćwiczeniach praktycznych. Przebiega w atmosferze zaciekawienia, odkrywania nowych możliwości oraz swobodnej dyskusji. Poza tym w trakcie jego przebiegu przedstawiane są najnowsze badania, najnowsza wiedza, tzw. dobre praktyki i wiele nowoczesnych technik.
W trakcie spotkań firmowych oferujemy bardzo ciekawe, angażujące uczestników formy interaktywnych wystąpień, prezentacji, warsztatów oraz narzędzia budowania ducha zespołu.
Zapraszamy!