Co to jest nunchi?
Nunchi (czyt. nun-czi) dosłownie znaczy „miara oka”. To umiejętności jakich nam „Ludziom Zachodu” bardzo często w tych trudnych i konkurencyjnych czasach brakuje. Są one nie do przecenienia w życiu prywatnym, pracy, zarządzaniu i biznesie.
Pochodzące z Korei Nunchi od ponad pięciu tysięcy lat pomaga unikać porażek, tworzyć dobre relacje i związki oraz odnosić sukcesy. Rozwój i olbrzymia ekspansja tego kraju w biznesie, kulturze i wielu innych dziedzinach w ostatnich dekadach jest przypisywana między innymi także tym umiejętnościom.
Przez wiele lat świat zachodni na tego typu komunikacji się nie koncentrował. Pewnie nawet jej nie potrzebował. Tymczasem zmieniły się realia. Obecnie nunchi staje się ważniejsze niż kiedykolwiek. Pomaga ludziom żyć szczęśliwiej, lepiej radzić sobie ze stresem a w biznesie uzyskiwać trwałą przewagę konkurencyjną.
Nunchi często porównuje się z inteligencją emocjonalną, ale nie jest z nią w pełni tożsame. Lepiej definiować je jako umiejętność czytania w myślach, uczuciach innych ludzi w celu zaskarbienia sobie ich uwagi, zaufania oraz zbudowania lepszych i niepowtarzalnych relacji.
Istnieje szereg powodów, dla których warto stosować nunchi
-
- Najciekawszym, najlepszym rozmówcą jest dla nas osoba, która potrafi uważnie słuchać i w taki sposób okazywać nam uwagę oraz zrozumienie. My wymagamy takiego zachowania od innych, ale pomimo deklaracji sami tego nie robimy.
- Funkcjonując w dzisiejszym świecie ignorujemy informacje płynące z naszych zmysłów oraz zagłuszamy w sobie wiele emocji. Zmniejszenie tych ograniczeń pozwoli nam lepiej rozumieć innych ludzi a ludzie bardziej zrozumieją nas samych.
- Często naprawdę nie wiemy co zrobić, aby inni nas autentycznie słuchali, szanowali, uznawali nasz autorytet i kiedy trzeba z chęcią wspierali? Nie wiemy też jak sprawić, aby uznawali nasze racje i przekonywali się do nowych propozycji czy pomysłów?
- Kiedy diagnozujemy czyjeś potrzeby, robimy to nieświadomie przez pryzmat naszych własnych interesów, przekonań i naszego postrzegania. W istocie nie słyszymy i nie koncentrujemy się na tym, co dla kogoś jest naprawdę ważne.
- W sprzedaży wcale nie diagnozujemy prawdziwych potrzeb klientów. Staramy się jedynie dostrzec pewnego rodzaju punkty zaczepienia, tzw. potrzeby jawne w ich odpowiedziach, aby móc zaproponować im swój produkt czy rozwiązanie.
- Podobnie postępujemy też w wielu sytuacjach w życiu prywatnym. Prawdziwa uważność przyniosłaby nam często korzyści, których nie osiągamy.
Badania CEB pokazały niedawno, że tylko 7% najlepszych handlowców koncentruje się obecnie na relacjach oraz że większość klientów nie akceptuje zadawania pytań w celu diagnozy ich potrzeb. Badacze doszli na tej podstawie do wniosku, że relacje bardzo straciły w biznesie na znaczeniu. Jest też inne wytłumaczenie tych wyników. Po prostu klienci już nie chcą tego typu relacji i tak prowadzonej diagnozy potrzeb, jaką im proponowaliśmy dotąd.
-
- Wolimy w relacjach z ludźmi, w trakcie spotkań rodzinnych, w sprzedaży, czy w ogóle w biznesie prześcigać się w mówieniu. Tak jakby to był konkurs na to, kto opowie coś ciekawszego oraz kto zrobi to pierwszy.
- Ludzie chcą coraz bardziej szczerej, uczciwej emocjonalnie komunikacji i promocji. Wymagają, aby mówić im prawdę np. prezentować zalety, ale też nie ukrywać niektórych ewidentnych wad proponowanych im rozwiązań. Wielokrotne komunikowanie im tylko zalet i to jeszcze w nieprawdziwym świetle spowodowało podkopanie wiary w autorytety i szczery przekaz. Po prostu przestajemy ufać temu, co do nas mówią firmy promujące swoje produkty.
- W naszej kulturze na co dzień ceni się bardziej hałas niż spokój i ciszę, które do głosu dochodzą wtedy, kiedy odpoczywamy i na przykład jesteśmy sami. To nas osobiście na co dzień wiele kosztuje. Możemy poznać jednak sposoby na wyciszenie umysłu i emocji w trakcie pracy, stresujących sytuacji, rozmów, konfliktów, negocjacji, czy w wirze wydarzeń prywatnych. Wtedy dochodzą do głosu zmysły, i zaczynamy lepiej „czytać” innych i nasze otoczenie. Stajemy się zdrowsi i bardziej efektywni.
- Zachodnie wzorce uczą nas, aby nagradzać nachalne, przebojowe zachowania, rozpychanie się łokciami, dosłowne komunikaty i domaganie się uwagi. W erze dużej konkurencji odpala nam się schemat bohatera, który przezwycięża trudności z odwagą, siłą i zaangażowaniem. Tymczasem taka postawa nie zawsze się już sprawdza w dzisiejszych realiach. Często przynosi nawet odwrotny skutek.
Jeśli nauczymy się komunikować z ludźmi z użyciem niektórych zasad nunchi, możemy zyskać lepsze relacje z ludźmi, spokój i większą kontrolę nad stresem. Mimo to będziemy lepiej realizować cele, częściej osiągać sukcesy oraz wywierać większy wpływ na decyzje innych ludzi.
Propozycja
Przygotowaliśmy nowe, unikalne i bardzo praktyczne szkolenie, na które serdecznie zapraszamy.
Uczestnicy poznają niezwykle ciekawe i unikalne sposoby budowania kontaktu z innymi ludźmi w życiu prywatnym i biznesie.
Zapraszamy
kontakt@yourlife.edu.pl