Jednym z kluczowych obszarów kompetencji managerskich jest umiejętność wyznaczania i egzekwowania realizacji celów. Jasno określone cele dla każdego i wynikające z nich właściwe zadania mogą być gwarancją realizacji zakładanego planu firmy. Ta umiejętność jest kluczowa dla osiągnięcia efektywności własnej managera oraz skuteczności całego zespołu, którym kieruje.
Każdy cel jednak musi spełniać pewne kryteria i być osadzony w realiach czasowych. Problem polega jednak na tym, że ludzki mózg przez wieki przyzwyczaił się do czasu naturalnego a obecnie nie zawsze dobrze funkcjonuje w odniesieniu do wprowadzonego przez człowieka sztucznie czasu linearnego. Bez zdobycia umiejętności odpowiedniego planowania w czasie trudno jest w pełni zrealizować zamierzenia.
Czynnikiem, który istotnie wpływa na skuteczność realizacji celów jest właściwy dobór zadań oraz właściwy sposób ich komunikowania do pracowników o różnym stażu pracy, różnych poziomach umiejętności i innej gotowości do ich realizacji. Warto więc posiąść umiejętność dostosowania stylu przywództwa do możliwości i potrzeb pracownika.