Skuteczne Negocjacje

Negocjacje w biznesie wiążą się z ekonomią. Jednym z najważniejszych obszarów zainteresowania ekonomii jest sposób podejmowania przez ludzi decyzji finansowych. Od lat uważano, że człowiek jest absolutnie racjonalny w swoich wyborach, a wszelkie odstępstwa w tym względzie nazywano paradoksami. Przekonanie o racjonalności ludzkich decyzji uznawano wręcz za cechę definicyjną ekonomii.

Miało to odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia negocjacji i wywierania wpływu.

W ciągu ostatnich lat zgromadzono wiele dowodów na to, że natura ludzkich decyzji jest jednak inna. 4 Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii wskazują na przynajmniej ograniczoną racjonalność ludzkich decyzji. Jedną z nich uhonorowano w 2017 roku Richarda Thalera za tzw. konta mentalne.

Warto więc już dziś zweryfikować pewne przekonania i praktyki stosowane w negocjacjach oraz z sukcesem uzupełnić je tymi bardziej użytecznymi.

Każdy upust cenowy może być przez klienta odbierany jako przyznanie się do zawyżania ceny wyjściowej. Uczymy go domagać się lepszej oferty. Ustępstwa w negocjacjach mogą jednak budować coś więcej: lepsze relacje, wizerunek, lojalność i wiele innych wartości. Dla osób zajmujących się nimi zawodowo mogą stawać się elementem długofalowej strategii oraz punktem odniesienia podczas kolejnych spotkań. Mogą być elementem pewnej wspólnej historii, a nie jedynie zaplanowanym ustępstwem transakcyjnym.

Wzajemna satysfakcja z wyniku rozmów może wydawać się mniej istotna w sytuacji prostych, jednorazowych transakcji. Może wydawać się niewskazana dla kupca w dużej firmie handlowej, który ma za zadanie maksymalizować zysk spółki. Wtedy łatwiej stosować techniki wywierania wpływu, strategie uzyskiwania przewagi i po prostu żądać.

Jednak kiedy mowa o długofalowej współpracy,  partnerstwo i stosowanie się do zasady WIN to WIN może okazać się czynnikiem kluczowym.

 

Jedna z polskich firm producenckich musiała w jednym miesiącu dokonać nagle dwukrotnie większego obrotu, niż była w stanie wygenerować w sposób naturalny. Nie wchodząc w szczegóły, to było dla niej niezwykle ważne. Była w stanie odpowiednio zapłacić partnerom dystrybucyjnym za zwiększony zakup, koszt magazynowy oraz zobowiązać się do zapewnienia lepszych warunków współpracy w kolejnym roku.

Utartym zwyczajem było na tym rynku zwracanie się w takich sytuacjach z prośbą do partnerów hurtowych o zwiększenie zakupów w zamian za korzystny rabat.

Key Account Manager współpracujący latami z jednym z partnerów hurtowych uzyskał obietnicę zakupu towaru w określonym asortymencie, o konkretnej wartości, na specjalnych zasadach i w określonym czasie. Kiedy nadszedł umówiony dzień zakupów partner hurtowy nagle zerwał umowę i zażądał dwukrotnie większego rabatu. Postawił partnera pod ścianą. Zyskał znacznie więcej…

 

Co zyskał długofalowo?
Jak będzie wyglądała dalsza współpraca?

Każda ze stron chce ugrać jak najwięcej.
Sprzedający i kupujący stosują własne strategie i blef.

Gdzie jest granica zysku i wzajemnej satysfakcji?

Zapraszamy na nowe szkolenie negocjacyjne, które odwołuje się do kilku ostatnich nagród Nobla, najnowszych praktyk rynkowych, najbardziej aktualnej wiedzy.

Z jednej strony nauczymy skuteczniej negocjować, z drugiej natomiast pokażemy szereg nowych elementów, które nawet dla doświadczonych negocjatorów mogą okazać się bardzo przydatne.

Uczestnicy odpowiedzą sobie między innymi na pytania:


Przeprowadzamy szkolenia z wykorzystaniem narzędzi internetowych.

  • Jak lepiej zrozumieć czego chce i co może druga strona?
  • Jak działa mózg człowieka? Co na niego wpływa w procesie negocjacji?
  • W jaki sposób ludzie podejmują i zmieniają swoje decyzje?
  • Jak prowadzić skutecznie rozmowy negocjacyjne?
  • Jakie kluczowe aspekty psychologiczne mogą pomóc uzyskać lepszy wynik?
  • Co to oznacza prosty i skuteczny język negocjacji?
  • W jaki sposób wykorzystywać przekonania, założenia klienta i jego nawyki?
  • Jaka postawa negocjatora sprawdza się w określonych przypadkach biznesowych?
  • Jak rozmawiać z partnerem wprost i uzyskiwać jeszcze więcej? Techniki strategii:” Kawa na Ławę”.
  • Jak wywierać właściwy wpływ, aby zyskać więcej nie stosując utartych technik?
  • Jakie umiejętności i techniki negocjacyjne mogą okazać się dziś kluczowe?
  • Co nowego może zastosować ktoś, kto negocjacje prowadzi zawodowo?
  • Jak skutecznie operować ceną w trakcie rozmów?

METODOLOGIA WARSZTATÓW

Szkolenie ma charakter zajęć opartych na osobistym doświadczaniu, odkrywaniu prawidłowości, wyciąganiu wniosków i ich generalizacji, zabawie oraz specjalnie przygotowanych ćwiczeniach praktycznych. Przebiega w atmosferze zaciekawienia, odkrywania nowych możliwości oraz swobodnej dyskusji. Poza tym w trakcie jego przebiegu przedstawiane są najnowsze badania, najnowsza wiedza, tzw. dobre praktyki i wiele nowoczesnych technik.

Każde szkolenie i jego zakres przygotowujemy pod konkretną potrzebę klienta, uwzględniając jego potrzeby i specyfikę działania.

Prosimy o kontakt.